Att beställa en skola – om delarna som blir en helhet
Är du inblandad i att planera för nya, om- och tillbyggda skolor? Välkommen att delta i Forum Bygga Skolas utbildningsprogram för skola och skolhus som genomförs 2024! Programmet Delarna som blir en helhet består av fyra olika delar som vardera har en eller två övergripande fokusfrågor och som består av två webinarier och en tvådagarsträff. Deltagarna träffas även på Arena Bygga Skola. Sammanlagt träffas deltagarna vid fem tillfällen under året. Nytt för 2024 är att en av träffarna äger rum i Trondheim i Norge.
Att beställa en skola – en komplex uppgift
Genom att omväxlande zooma in och zooma ut och att lära oss mer om hur olika aspekter av skola och skolhus hänger ihop ökar möjligheterna till genomtänkta projekt. Att träffa andra som närmar sig liknande utmaningar – fast ibland i en annan roll – och att se konkreta exempel på lösningar är också en bra väg framåt.
Genom föreläsningar, diskussioner, studiebesök och nätverkande lägger vi en stadigare grund för våra skolhusprojekt.
Delarna som blir en helhet
Vårt utbildningsprogram 2024
Fyra olika delar: Varje del består av två webinarier med föreläsningar och diskussioner samt en tvådagars fysisk träff med studiebesök, föreläsningar, diskussioner och gemensam middag. Inför IRL-träffarna läser vi korta texter som vi diskuterar då vi ses. Deltagande på Arena Bygga Skola den 17 oktober i Malmö ingår också i programmet.
För anmälan och deltagaravgift, se längre ner på sidan.
I den första delen lyssnar vi på bland annat…
Ett av studiebesöken genomförs på Midsommarkransens skola.
Delarna som blir en helhet
DEL 1 · MARS/APRIL:
Skolhuset, lärande och välmående
Det finns några saker vi med säkerhet vet påverkar oss människor. En del av dessa saker påverkar även elevernas möjlighet att lära sig. I den första delen lär vi oss mer om några av dessa faktorer: akustik, belysning, trygghet och rörelse.
PROGRAM DEL 1:
Webinarium 1, den 19 mars klockan 9.00-10.30:
Akustik och belysning – vad säger forskningen och erfarenheten om dess betydelse och möjligheter?
Webinarium 2, den 21 mars klockan 13.30-15.00:
Trygghet – ett begrepp som är mångfacetterat men viktigt att hitta sin linje kring. Hur påverkar det lärande och hur hanterar svenska skolprojekt trygghet? Vi fokuserar även på rörelse och dess positiva effekt på lärande men även på konkreta tips i skolhusets design som ökar möjligheten till rörelse.
Träff IRL Stockholm, heldagar 9-10 april:
Vi för en fördjupad diskussion kring hur skolans fysiska miljö påverkar oss. Vi gör studiebesök på skolor och tittar på lösningar kring träffens tema. Gemensam middag. Träffen startar och avslutas i Stockholm, där vi också bor.
Ett av studiebesöken sker på Skapaskolan i Huddinge där man arbetat med bl a prototyper för att utveckla lärmiljöerna.
Märit Jansson, lektor i landskapsplanering på SLU föreläser om lärmiljöer utomhus.
Delarna som blir en helhet
DEL 2 · MAJ:
Lärmiljöer inomhus och anpassad skola
Vad är en god lärmiljö? Klassiska klassrum, multimodalt, öppet och flexibelt…? Vägvalen är många – vad säger forskning, skolutvecklare och verksamheter som testat olika vägar? Vi fokuserar även på anpassad grundskola – en fråga många svenska kommuner brottas med.
PROGRAM DEL 2:
Webinarium 1, den 2 maj klockan 13.30-15.00:
Vi får höra om både projekt där man undersökt hur olika typer av lärmiljöer fungerar och forskningsresultat som kan ge bättre beslutsunderlag.
Träff IRL Malmö med omnejd, heldagar 6-7 maj:
Vi besöker en skola med anpassad skolform, det nya Hedda Andersson-gymnasiet i Lund samt några skolor och förskolor med lärmiljöer vi diskuterar utifrån.
Webinarium 2, den 17 maj klockan 9.00-11.00:
Vi lyssnar till föreläsning kring olika aspekter av anpassad skola.
Baggeboskolan i Tibro är en av de skolor vi besöker under träffen.
Delarna som blir en helhet
DEL 3 · SEPTEMBER:
Om skolhuset och hållbarhet – samt om att bygga i trä
Skolan mitt i byn, effektivare lokalutnyttjande, skolan som en katalysator för samhällsutvecklingen och samarbete med omvärlden som gynnar eleverna… Varför pratar vi så mycket om ”skolan mitt i byn”? Vilka värden kan det tillföra till skolan respektive omkringliggande samhälle? Och vad är det som på riktigt kan få det att hända?
PROGRAM DEL 3:
Webinarium 1, den 12 september klockan 13.00-14.30:
Vi får en övergripande genomgång av olika sätt att se på begreppet ”skolan mitt i byn” och drivkrafterna bakom. Vi lyssnar till några projekt som på olika sätt arbetat med detta. Bland andra deltar Amir Sajadi, grundare av Järvaskolan i Stockholm, Pia Westford på RISE och Åsa Enkvist Lenander med erfarenhet från Örebro och Kumla skolor.
Webinarium 2, den 21 september klockan 13.30-15.00:
Vi lyssnar till tankarna bakom, arbetssättet och erfarenheterna kring en satsning i Göteborgs stad – Skolan som arena. Vilka är målsättningarna? Hur arbetar man för att säkerställa att det blir en levande plats i samhället? Vad kan vi lära av projektets misstag? Vi träffar Anna Grunander, Processledare Jämlik stad, Göteborgs stad samt Annie Hohlfält, utvecklingschef på Förvaltnings AB Framtiden.
Träff IRL Västergötland med omnejd, heldagar 27-28 september:
Vi diskuterar kring varför ”skolan mitt i byn”?, vilka värden det kan tillföra till skolan respektive omkringliggande samhälle och funderar på vad det som på riktigt kan få det att hända. Under träffen gör vi studiebesök på Baggeboskolan samt Fågelviksskolan i Tibro, Estrid Ericsson skola i Hjo samt Vindängens skola i Falköping.
Bård Sverre Solem på Eggen arkitekter i Norge har gjort många beräkningar kring klimatbudget – vi lyssnar till hans erfarenheter.
Lindholmens Tekniska Gymnasium är en byggnad där möjlighet till omställning varit med hela tiden. Ett av studiebesöken går dit.
Delarna som blir en helhet
DEL 4 · NOVEMBER:
Hållbarhet
Vi vet alla att vi kan och borde göra lite mer… så låt oss göra det! Men vilka är de lägst hängande frukterna när det gäller klimatmässig hållbarhet i skola och skohus? Kan vi få satsningarna på hållbarhet (alla tre aspekter) att gå hand i hand med skolhusets huvuduppdrag – goda miljöer för lärande? Hur ska och kan vi tänka i vägvalen mellan att bygga nytt och att ta vara på det vi redan har?
PROGRAM DEL 4:
Webinarium 1, den 10 november klockan 13.00-15.00:
Hur kan man som beställare få mer hållbarhet för pengarna? Vi lyssnar till några exempel från bland annat Hemsö och SISAB.
Webinarium 2, den 17 november klockan 9.00-11.00:
Vilka material ska vi välja i våra skolhus? Hur kan vi arbeta med parallella budgetar – SEK och C02? Vad är mest hållbart – både klimatmässigt och ekonomiskt? Vi lyssnar till arkitekt Bård Sverre Solhem, Eggen arkitekter i Norge.
Träff IRL i Göteborg, heldagar 22-23 november:
Vi får lyssna till föreläsningar kring hur vi kan designa för återbruk och hur arkitektur kan skapa värden inom hållbarhet. Vi gör besök och får lära oss mer om det hållbarhetsarbete som gjorts och görs på Lindholmens Tekniska Gymnasium, Hoppets förskola, Backaskolan samt Björkö skola i Öckerö kommun. Vi träffar RISE som berättar om ett stadsbyggnadsprojekt och vilka värden det kan ge och sist men inte minst träffar vi Prodikt som berättar om vad en klimatdeklaration kan innebära för vinster.
Anmälan och deltagaravgift
Deltagaravgift: 17 000 kr + moms för medlemmar i Forum Bygga Skolas nätverk (22 000 kr + moms för övriga). Föreläsningar, studiebesök, logistik och måltider på IRL-träffarna ingår. Deltagaravgiften till 2024 års Arena Bygga Skola som äger rum den 17 oktober i Malmö ingår också. Resa och boende till IRL-träffarna ordnar du med själv.
För anmälan: maila till magnus@byggaskola.se, gärna innan årsskiftet.
Har du möjlighet att endast delta på en av delarna – hör av dig! Givet anmälningsläget mm kan det fungera.
Har deltagare förhinder till någon av träffarna kan den ersättas med annan person/kollega.