Virtuella studiebesök, videoupptagningar från möten och seminarier samt experter som delar med sig av sin kunskap.
Välkommen till vår playkanal. Här har vi samlat vårt videomaterial, främst från Forum Bygga Skolas tidigare träffar men även från samarbetspartners.
Latest, latest
Det här är videor som vi nyligen producerat och publicerat. Så småningom hittar du dem längre ner i respektive kategori.
Hur kan vi styra mot mer genomtänkta utomhusmiljöer på våra skolor?
Vilka värden bör vi sträva efter? Vi lyssnar på Mimmi Beckman, Örebro kommun.
Skola som passivhus
Utmaningar, möjligheter och kostnader. Vi lyssnar på erfarenheter från Jonas Kjellander på Sweco och Liselotte Olsson Westlund på TOLARK.
Tusby gymnasium och kulturhus i Finland
Världens största skolhus byggt i massivt trä invigdes 2023 och belönades med pris för sin arkitektur. Välkommen på rundvandring, lyssna till arkitekten och ta del av planritningar.
Skapa bra belysning genom att förstå dagsljusets betydelse
Vad säger miljöpsykologin om belysning? Professor emeritus Thorbjörn Laike berättar om dagsljus och belysning.
Fritidslokaler – konkreta lösningar
Vad är viktigt att tänka på? Hur kan man styra med ett funktionsprogram? Med Johanna Hallgren, White och Maja Velasco, biträdande rektor på Tegelhagens skola.
Framgångsfaktorer för skolbibliotek
Vilka är framgångsfaktorerna för ett skolbibliotek? Vi lyssnar på Ulrika Centerwall på Bibliotekshögskolan i Borås och Ulrika Winterfeldt, bibliotekarie i Hjo kommun.
Parallella budgetar
Vad innebär det att arbeta med parallella budgetar? En ekonomisk och en för CO2-målen. Joel Karlsson på Sweco berättar och exemplifierar med verktyget C3.
Akustik och belysning
Ett webinarium som går på djupet. Jonas Christensson om hur de nya kraven på ljudmiljö omsätts i praktiken. Jonas Kjellander visar vad bra belysning betyder för välbefinnande och kopplar frågan till begreppet inkludering.
Omklädningsrum – svår nöt att knäcka
Nya vanor, kulturskillnader, syn på nakenhet och trygghet mm förändrar behovet av omklädningsrum. Niklas Singstedt, White och Anette Eriksson, Carlstedt Arkitekter har studerat frågan och visar nya lösningar.
Virtuella studiebesök
Vi producerar löpande videor där vi gör besök på nya och ibland äldre skolor. Vi går en rundvandring på skolan, ser hur man löst lärmiljöer både inne och ute och pratar med skolledare, arkitekter och beställare.
NOBELBERGETS FÖRSKOLA – Sickla
Ett virtuellt studiebesök hos en förskola för 120 barn inrymd i en panncentral från 1940-talet som fått nytt liv. Ombyggd med karaktären bevarad. Vi träffar rektor Therese Sporrong. Planritningar i slutet av videon.
FREDERIKSBJERGS SKOLE – Århus
Ett virtuellt studiebesök hos en F-9-skola för 900 elever. En av de första skolor som byggts enligt nya danska regler som kräver mer rörelse för eleverna. Vi möter biträdande rektor och arkitekt som berättar.
ÄLVDALENS SKOLA
En rundvandring på Älvdalens skola, en F-9-skola för 540 elever. Arkitekter från Tengbom berättar om projektet. Planritningar i slutet av filmen samt extramaterial i form av en kort video från bygget.
LREI HIGH SCHOOL – New York
Ett virtuellt studiebesök hos 100-årigt High School på södra Manhattan. Man dubblerade elevantalet genom en ombyggnad med nya våningsplan under och över de befintliga. Rektor och arkitekt berättar om projektet.
ST. LUKE’S SCHOOL – New York
Gör ett virtuellt studiebesök hos en F-8-skola på södra Manhattan. Två nya våningsplan byggdes på taket. Rektor och arkitekt berättar om projektet och om visioner med skolans lokaler, utbildning och sociala roll.
BAGGEBOSKOLAN – Tibro
Gör en rundvandring på Baggeboskolan, en F-6-skola för ca 500 elever. Nyckelpersoner berättar om sina erfarenheter. Rektor, projektledare NCC och arkitekt. Planritningar i slutet av filmen.
FLORASKOLAN
Gör en rundvandring på F-9 skolan Floraskolan i Skellefteå under ca 40 minuter och lyssna på nyckelpersoner som berättar om sina mål och erfarenheter.
NAKTERHUSSKOLAN
Gör en rundvandring på F-3-skolan Nakterhusskolan i Haninge under ca 30 minuter och träffa rektor, byggare och arkitekt som berättar om sina mål och erfarenheter.
KATTEGATTGYMNASIET
Gör en rundvandring på Kattegattgymnasiet i Halmstad under ca 55 minuter och lyssna på rektor, arkitekt, pedagoger och andra inblandade i projektet.
ELINELUNDSKOLAN
Gör en rundvandring på F-9-skolan Elinelundskolan i Malmö under ca 30 minuter och lyssna på inbladande i projektet som berättar.
GÄRDESKOLAN
Gör en rundvandring på F-9-skolan Gärdeskolan i Sollentuna under ca 45 minuter och lyssna på rektor, arkitekt, kommunens fastighetsbolag och kommunen.
EBBA BRAHESKOLAN
Gör en rundvandring på Ebba Braheskolan på Kvarnholmen i Stockholm under ca 30 minuter och lyssna på rektor, arkitekt m fl.
SUNDSTA-ÄLVKULLEGYMNASIET
Gör en rundvandring på Sundsta-Älvkullegymnasiet i Karlstad under ca 20 minuter och lyssna på inbladande i projektet som berättar.
SÖDERBYMALMSSKOLAN
Gör en rundvandring på Söderbymalmsskolan i Haninge under ca 30 minuter och lyssna på bland annat intendent/bitr rektor och arkitekt.
IGGESUNDS SKOLA
Gör en rundvandring på Iggesunds Skola. Intervjuer med arkitekt och projektledare om ett ombyggnadsprojekt som har nya lärmiljöer och nya sätt att arbeta i fokus. ca 40 min.
BAGARTORPSSKOLAN
Gör en rundvandring på Bagartorpsskolan i Solna som drivs av Raul Wallenbergsskolorna. Skolan är ritad av Sweco och byggd och ägs av Hemsö Fastigheter som berättar om projektet.
LINDHOLMENS TEKNISKA GYMNASIUM
En rundvandring i Lindholmens tekniska gymnasium. Videon avslutas med en längre intervju med arkitekten PerEric Person om tankarna bakom den uppmärksammade byggnaden .
KUNSKAPSHUSET
En rundvandring i Kunskapshuset i Gällivare. En gymnasieskola och ett lärcenter för vuxna som uppmärksammats för sin arkitektur. Vi möter rektor Mats Johansson. I slutet av videon visas planritningar.
Presentationer av aktuella skolbyggnadsprojekt
Mosaik av skolhus:
Stenängsskolan i Huddinge
Om- och tillbyggnad av en befintlig skola. Jonas Westerberg och Anna-Clara Ackerbo, NCC, samt Heléne Engström, Carlstedts Ark.
Mosaik av Skolhus: Midsommarkransens skola
Vi lär oss mer om Midsommarkransens skola. Pontus Eriksson på Tengbom berättar. Webinarium.
Tre skolor i ett renoverat hus
Åsa Nikitidis på Hemsö berättar om renoveringsarbetet för Campus Vasastan – om takhöjder och att få flera skolor att fungera tillsammans.
Om Kvibergsskolan
Mikael Parknäs som startade Kvibergsskolan i Göteborg berättar om projektet med att utveckla skolverksamheten parallellt med skolhuset.
Om Skapaskolan i Huddinge
Christer Holger, som startade Skapaskolan i Huddinge, berättar om att prototypa lärmiljöer och att organisera en skola.
Att bygga skolor hållbart och klimatanpassat
Skola som passivhus
Utmaningar, möjligheter och kostnader. Vi lyssnar på erfarenheter från Jonas Kjellander på Sweco och Liselotte Olsson Westlund på TOLARK.
Cirkulär ekonomi och återbruk
Om återbruk av byggnader, hur återbruk av inredning och ljusarmaturer går till i praktiken samt en framtidsspaning. NCC, Recycling Partners, Sweco och Fagerhult bidrog.
Hållbarhet i skolhusprojekt
Tre inspel kring hur beställare, byggare och förvaltare av skolfastigheter kan arbeta med hållbarhet – i planering, upphandling, beställning, byggande och förvaltning.
Att beställa hållbart – hur?
Klimatmässigt hållbara lösningar och ekonomiska ramar. Två stora upphandlare delar med sig. Therese Lundborg och Emanuel Larsson, Uppsala kommun samt Anna Bernstad, Malmö kommun.
Om att välja rätt material – för klimatet
Bård S Solhem på Eggen Arkitekter i Trondheim går i detalj igenom hur byggkonstruktioner, materialval, frakter, antal våningsplan etc ger olika klimatavtryck.
Parallella budgetar
Vad innebär det att arbeta med parallella budgetar? En ekonomisk och en för CO2-målen. Joel Karlsson på Sweco berättar och exemplifierar med verktyget C3.
Om lärmiljöer
Lärmiljöer – ett forskningsprojekt
Malin Jarbo och Maria Svensson, Lekolar, samt Marc Svensson, forskare, om metoder och resultat från ett gemensamt projekt för att utveckla lärmiljöer.
Anpassade lärmiljöer – en utmaning
Beställarperspektiv och genomförda lösningar kring anpassad grundskola. Mia Lundmark och Pascaline Salzedo, Huddinge kommun samt Ellen Persson och Cecilia Parin, Tengbom.
Om stimuli och ägandeskap
”Building a School for humans”. Peter Barrett (Clever Classrooms) visar hur man kan balansera mängden stimuli i lärmiljöer. (In english)
Lärmiljön och pedagogen
Ann-Marie Köhrling, lärare, lärarutbildare och författare, resonerar om vilka krav vi ska ställa på skolans lokaler.
Herman Hertzberger
Längre intervju med legendarisk arkitekt och pionjär inom skolarkitektur. Om allt från L-formade klassrum och trappor till att ta ansvar och gå mot strömmen.
Lärmiljöer utomhus
Så skapar vi lärmiljöer utomhus. Märit Janson, SLU och Emma Crawley, skolgårdsutvecklare Västerås Stad, föreläser om aktuell forskning och egna erfarenheter.
Ljus, ljud, luftkvalitet, stimuli, miljöpsykologi, filosofi
Miljöpsykologi och skolans lokaler
Hur påverkas vi av den fysiska miljön? Professor emeritus i miljöpsykologi Thorbjörn Laike berättar. Webinarium.
Akustik i skolan
Vad innebär den nya ljudstandarden? Jonas Christensson om akustik och hur vi kan optimera den med naturen som utgångspunkt.
Människan, huset och lärandet
Frida Brismar Pålsson presenterar tre fenomen som är viktiga för att skapa skolor som är bra platser för lärande. Besök även gärna Paradis Produktion.
Ljus för lärande
En föreläsning av Jonas Kjellander på Sweco om vikten av och möjligheterna med en mer genomtänkt belysning i skolan.
Lagom med stimuli
Hur påverkas vi av olika stimuli? Vad är lagom? Inspelning från ett webinarium med bl a Niklas Singstedt, White.
Skapa bra belysning genom att förstå dagsljusets betydelse
Vad säger miljöpsykologin om belysning? Professor emeritus Thorbjörn Laike berättar om dagsljus och belysning.
Skolans inomhusmiljö: akustiken
Jonas Christensson på Gyproc om god akustik i skolan och vad som krävs för det.
Skolans inomhusmiljö: belysningen
Isabel Villar på White om vikten av god belysning och olika sätt att uppnå det.
Skolans inomhusmiljö: luften
Charlotta Berggren på ByDemand om betydelsen av god ventilation och hur vi kan uppnå det.
Akustik och belysning
Ett webinarium som går på djupet. Jonas Christensson om hur de nya kraven på ljudmiljö omsätts i praktiken. Jonas Kjellander visar vad bra belysning betyder för välbefinnande och kopplar frågan till begreppet inkludering.
Lärandets etiska dimension
Frida Brismar Pålsson, Paradis Produktion, föreläser om den etiska dimensionen i frågan om skola och lärande. Hur kan de fysiska ramarna samspela med skolans mjuka värden?
Ny byggstandard för akustik
Jonas Christensson om nya krav som gäller sedan slutet av 2022. Anders Mellstedt om hur kraven på bra akustik implementeras när en ny skola byggs i Falkenberg.
Anpassad skola, inkludering
Skollokaler för alla
Presentation av boken Skollokaler för alla av Thomas och Catrin Söderlund.
Anpassad grundskola – många behov på få kvm
Vi lyssnar på Daniel Östlund, professor, och Cecilia Viborg, rektor.
Inkludering och skolhus
Åsa Rodenkirchen och Helena Friberg Ruge, båda från Sweco, går på djupet kring inkludering och konsekvenserna det får för skolmiljöer.
Inkludering – hur då?
Filiz Coskun på White om inkluderande lärmiljöer.
Att planera för särskola
Arkitekterna Madeleine Nordenknekt, Anette Wallin, Kristina Forsler Sjögren och Sofie Toft delar med sig av erfarenheter från olika särskoleprojekt.
Planera för särskola
Webinarium med Alexander Häggström, Krook & Tjäder om erfarenheter från ett pågående projekt i Mjällby, Sölvesborgs kommun.
Elever med NPF – vad behöver de?
Professor Sven Bölte på KI och KIND om barn med NPF – vad behöver de för att fungera och må bra i skolan?
Om utemiljöer, skolgård, fritidsverksamhet, idrott, bibliotek, matsal
Utblick skolgårdar – Sverige
Ulrika Åkerlund, Boverket, går igenom skolgårdens historia, regelverk, betydelse och resonerar om lösningar på begränsade ytor. Rebecka Öberg, Lekolar om trender i utformning av utemiljöer.
Utblick skolgårdar – Berlin
Märit Jansson, SLU, har forskat om utemiljöer och berättar om satsningar i Berlin där natur och odling tar plats helt i linje med den internationella trenden ”school ground greening”.
Hur kan vi styra mot mer genomtänkta utomhusmiljöer på våra skolor?
Vilka värden bör vi sträva efter? Vi lyssnar på Mimmi Beckman, Örebro kommun.
Ute – det nya inne
Danska Janne Eilsø på Lekolar går på djupet om mycket som gäller skolgårdar. Föreläsningen är på engelska.
Bamba – bara en matsal?
Reflektioner kring skolrestaurangens historia, möjligheter och akustik. Anna Gathu och Marin Lindstaf på Cedervall arkitekter. Ida Cederlund på Ecophon.
Fritidslokaler – konkreta lösningar
Vad är viktigt att tänka på? Hur kan man styra med ett funktionsprogram? Med Johanna Hallgren, White och Maja Velasco, biträdande rektor på Tegelhagens skola.
Lärmiljöer utomhus
Så skapar vi lärmiljöer utomhus. Märit Janson, SLU och Emma Crawley, skolgårdsutvecklare Västerås Stad, föreläser om aktuell forskning och egna erfarenheter.
Framgångsfaktorer för skolbibliotek
Vilka är framgångsfaktorerna för ett skolbibliotek? Vi lyssnar på Ulrika Centerwall på Bibliotekshögskolan i Borås och Ulrika Winterfeldt, bibliotekarie i Hjo kommun.
Bygga för demokrati, samhälle och trygghet
Drömfabriken
Om utmaningarna att skapa en invånararena – Drömfabriken. Vi lyssnar på Maria Reisten Lindkvist, Västerås samt Amin Jamali och Jonas Westerberg, NCC. Webinarium.
Skolan mitt i byn
Olika sätt att tänka kring skola och samnyttjande och social integration. Amir Sajadi, Järvaskolan/Järvagymnasiet, Åsa Enkvist Lenander, lokalstrateg i Kumla, och Pia Westford, RISE diskuterar erfarenheter.
Skolan som arena
Anna Grunander och Annie Hohlfält om ett arbetsätt för jämlikare förutsättningar i ett segregerat Göteborg – ett samspel mellan skola och stadens fastighetsbolag.
Omklädningsrum – svår nöt att knäcka
Nya vanor, kulturskillnader, syn på nakenhet och trygghet mm förändrar behovet av omklädningsrum. Niklas Singstedt, White och Anette Eriksson, Carlstedt Arkitekter har studerat frågan och visar nya lösningar.
Stor och trygg – går det ihop?
Cecilia Skarke, tidigare rektor på Bobergsskolan i Stockholm, om att driva en stor skola och sträva efter trygghet.
Vad ska vi med skolan till?
Johan Sandahl, lektor på Stockholms universitet, resonerar om vikten av att skolan utvecklar förmågan handlingsberedskap.
Trygga skolor – men hur? Del 1
Elisabet Ingemarsson, rektor i Lidköping berättar om en nybygd skola där trygghet varit i fokus. Samprojekt med Högskolan i Gävle.
Trygga skolor – men hur? Del 2
Karolina Lorentzi, arkitekt hos Tengbom om att skapa trygga miljöer. Samprojekt med Högskolan i Gävle.
Trygga skolor – men hur? Del 3
Sarah Søndergaard, säkerhetssamordnare Trelleborgs kommun om att planera för säkerhet. Samprojekt med Högskolan i Gävle.
Bygga nytt, bygga till eller bygga om? Planering, upphandling, förvaltning
Upphandling – så funkar det
Juristen Erika Hanses på Upphandlingsmyndigheten ger en crash course i hur man ska och inte ska göra när man upphandlar skolbygge.
Äldreboende och skola/förskola
Åsa Nordell Holmstrand, Hanna Tengberg, Åsa Nikitidis, Magdalena Låstbom och Åsa Thoft, alla från Hemsö, berättar om två exempel på den ganska nya kombinationen med äldreboende och skola/förskola i samma hus.
Funktionsupphandling
Webinarium med Victoria Westergren från Upphandlingsmyndigheten samt Christian Sterner och Andreas Groth från Svensk Byggtjänst.
Bygga förskola genom ramavtal
Addas ramavtal för förskolor, baserat på ett omfattande funktionsprogram, har nu varit igång ett tag. Hur har det gått? Klas Björeus, Adda, berättar. Lena O Magnusson vid Högskolan i Gävle berättar om den forskning om funktionella förskolelokaler som nu pågår.
Aktiv kostnadsstyrning
Adrian Knapp och Kris Adam från Arris berättar om hur man får varje krona på rätt plats genom aktiv kostnadsstyrning.
Äga eller hyra
Anna Marand från Hemsö Fastigheter visar siffror och exempel på när alternativet att hyra skollokaler kan innebära bättre ekonomi samt påminner om att det är viktigt att veta vad man jämför.
Bygga om och bygga nytt
Annette Broman, tidigare på Sisab och Hilde Rosell-Rivertz, tidigare NIRAS arkitekter, berättar om Enskedefältets skola och hur man både byggde om och byggde nytt. Inspelning hybridträff 2022.
Planeringsprocessen för skolhus
Randi Lile, tidigare på SPINN arkitekter, ger sin syn på planeringsprocessen av skola och skolhus. Föreläsningen är på norska.
Planeringsprocessen i en svensk kommun
Anna McLaren, lokalstrateg i Kungsbacka kommun, ger sin syn på planeringsprocessen av skola och skolhus.
Konceptförskola – världens bästa förskola?
Skanska och Sweco berättar om en av de varianter som finns inom Addas ramavtal.
Bygga om eller bygga nytt?
Det är frågan. Peter Danestad och Caroline Ahlberg på Ulricehamns kommun gick till botten med frågan genom en livscykelanalys.
Att få med sig verksamheten
Elisabet Ingemarsson, rektor på Sjölunda skola i Lidköping resonerar kring att utveckla skolverksamheten parallellt med skolhuset.
Om aktiv kostnadsstyrning
Lilly Duong och Sofi Nilsson på White berättar om hur man kan arbeta med aktiv kostnadsstyrning.
Om att bygga skola på höjden
Andrew Bartle, arkitekt från NYC, berättar om projekt i NYC där skolorna byggts ut på höjden. På engelska.
Tillfälliga skollokaler
När, hur och varför? Några olika perspektiv på tillfälliga skollokaler.
Från våra samarbetspartners
Här hittar du inspelningar från samarrangemang samt utvalda videor producerade av samarbetspartners.
Vem äger den bästa skolan?
Inspelning av webinarium 2022 då Åsa Nordell Holmstrand och Robert Astrologo på Hemsö och Therese Alvén på Nacka kommun berättar om olika aspekter av att äga, hyra och förvalta skolhus.
Klimatresan
Inspelning från webinarium 2022 då Jonas Westerberg och Louise Wall, båda NCC, beskriver hur hållbarheten kan öka i skolhusprojekt.
Skanska om hållbarhet
Ulf Tunemar och Åse Togerö på Skanska med inriktning på skolbygge resp hållbarhet ger konkreta råd om hållbarhet och skolhus.
Vad ska en skola få kosta?
Inspelning till ett webinarium med Wästbygg. Med Magnus Björkander, Eva Thulin och Anders Berglind.
Lokaloptimering med ”Square Meter”
Webinarium med White Arkitekter om en metod som ökar ekonomisk, ekologisk och social hållbarhet.
NCC
TENGBOM
SWECO
WHITE
WÄSTBYGG
LEKOLAR