Att beställa en skola – om delarna som blir en helhet
Vårt utbildningsprogram 2025
Är du inblandad i att planera för nya, om- och tillbyggda skolor och förskolor? Ska du arbeta med renovering av skolor och förskolor? Välkommen att delta i Forum Bygga Skolas utbildningsprogram för skola och skolhus som genomförs för sjätte gången 2025! Programmet Delarna som blir en helhet består av sex delar med olika fokusfrågor och som består av en blandning av webinarier och flerdagarsträffar. En av träffarna äger rum i Köpenhamn och på den sista gör vi en kort utflykt in i Norge. Deltagarna träffas även på Arena Bygga Skola som 2025 äger rum i Stockholm.
Att beställa en skola – en komplex uppgift
Genom att omväxlande zooma in och zooma ut och att lära oss mer om hur olika aspekter av skola och skolhus hänger ihop ökar möjligheterna till genomtänkta projekt. Att träffa andra som närmar sig liknande utmaningar – fast ibland i en annan roll – och att se konkreta exempel på lösningar är också en bra väg framåt.
Genom föreläsningar, diskussioner, studiebesök och nätverkande lägger vi en stadigare grund för våra skolhusprojekt.
Sex olika delar med webinarier och besök i Göteborg, Stockholm, Köpenhamn, Västergötland och Värmland (med kort utflykt till norska Kongsvinger). Inför IRL-träffarna läser vi korta texter som vi diskuterar då vi ses.
För anmälan och deltagaravgift, se längre ner på sidan.
Lundby skola i Göteborg och Ängsskolan i Skene är två skolor vi besöker.
Delarna som blir en helhet
DEL 1 · FEBRUARI/MARS:
En skolas storlek, prognoser och om att planera rätt
Hur säkerställer vi att vi har rätt antal skolplatser? Och om vi behöver hitta annan verksamhet till våra skolfastigheter – hur kan vi tänka då? Och vad är en bra storlek på en skola och förskola?
PROGRAM DEL 1:
Webinarium 1, den 13 februari klockan 13.30-15.00:
Om prognosernas konstiga värld – hur kan man arbeta med prognoser? Vilka andra saker måste man ta hänsyn till som kan påverka hur det sedan blir i verkligheten?
Webinarium 2, den 19 februari klockan 13.00-14.15:
Om att fylla en skola med annat – vad skulle det kunna vara för verksamhet? Vilka anpassningar kan behöva göras, viktiga saker att tänka på och ett regelverk att följa. Och vad är en bra storlek på en skola? Vi får en kort genomgång av forskningsläget.
Träff IRL Göteborg, heldagar 11-12 mars:
Vi för en fördjupad diskussion kring hur vi kan arbeta med prognoser. Vi gör studiebesök på skolor både i Göteborg och utanför staden: Lundby skola, Lindholmens Tekniska Gymnasium, Ängsskolan i Skene, Särlaskolan i Borås samt Bollebygds nya skola. Gemensam middag. Träffen startar och avslutas i Göteborg, där vi också bor.
Sundby skole med sin spektakulära utformning besöker vi på resan till Danmark.
Delarna som blir en helhet
DEL 2 · APRIL:
Att utveckla både verksamhet och hus
Vad är en god lärmiljö? Hur utvecklar man den – både inomhus och utomhus? I den här delen fokuserar vi på hur utveckling av undervisning, lärmiljöer och sättet vi ritar och bygger våra skolhus hänger ihop.
PROGRAM DEL 2:
Webinarium 1, den 1 april klockan 13.30-14.30:
Hur ser skolhusutvecklingen ut i Sverige? Sker någon förändring i hur vi vill driva undervisningen och hur lärmiljöerna ska se ut? Hur skiljer sig det åt jämfört med våra nordiska grannländer? Vi får en lägesrapport och diskuterar.
Webinarium 2, den 4 april klockan 9.00-10.15:
Våra skolgårdar blir allt mindre – till viss del på grund av att tomterna är för små. Är det då en bra idé att lägga hela eller delar av skolgården på taket? Det sker på några skolor i Sverige, och i Danmark har man ganska stor erfarenhet av det. Vi får lyssna på Köpenhamns kommuns erfarenheter. Lene Nielsen, tidigare landskapsarkitekt på Köpenhamns konnun har utvärderat och hon berättar här om resultatet.
Träff IRL Köpenhamn med omnejd, heldagar 9-11 april:
Vi besöker skolor – både nya och lite äldre. Flera av dem har arbetat med skolutveckling parallellt med att skolhuset togs fram. Bland andra besöker vi den spektakulära Sundy skole, Vaekst samt Skolen i Sydhavnen och gör ett besök på Danmarks tekniska universitet där de länge arbetat med lärmiljöutveckling.
Renovering och restaurering på Rödabergsskolan i Stockholm och Roslagsskolan i Norrtälje får vi lära oss mer om.
Delarna som blir en helhet
DEL 3 · ONLINE BÅDE VÅR OCH HÖST
Renovering och tillbyggnad
Flertalet av våra skolor och förskolor finns redan, och en hel del av dem är i behov av renovering. Och emellanåt krävs det en tillbyggnad för att klara till exempel en större elevkull eller en ny skolrestaurang. Under del tre – som består av några webinarier under året – fokuserar vi på detta. Vi gör även besök på renoverade och tillbyggda skolor i samband med flera av årets IRL-träffar.
PROGRAM DEL 3:
Webinarium 1, den 29 april klockan 14.30-16.00:
Att renovera en skola. Vad händer ibland när man bara ska byta en matta? Och vad behöver man tänka på när det är miljöer som behöver restaureras? Vi träffar Liselotte Olsson Westlund, arkitekt och vd på Tolark samt Alina Segerström, förvaltningsområdeschef på SISAB, som båda har arbetat med flera omfattande renoveringsprojekt.
Webinarium 2, den 23 september klockan 9.00-10.15:
Att renovera en befintlig skola och samtidigt utveckla skolans lärmiljöer. Vi lyssnar på ett exempel.
Bland annat besöker vi Ransberg nya skola i Tibro och Estrid Ericssonskolan i Hjo på träffen.
Delarna som blir en helhet
DEL 4 · 13-14 MAJ:
Sveriges nya skolor
Hur ser de nya skolor som byggs i vårt land ut? Vilka trender kan vi se? Vanliga lösningar?
PROGRAM DEL 4:
Träff IRL i Västergötland och norra Småland, heldagar 13-14 maj:
Vi åker till Västergötland och norra Småland för att besöka några av landets nya skolor: Estrid Ericsonskolan i Hjo, Baggeboskolan och Ransberg nya skola (nominerad till Rödfärgspriset 2024) i Tibro samt Götafors nya skola i Vaggeryd (en modulskola). Vi träffar skolledare, arkitekter och byggare och hör om tankarna bakom skolorna och erfarenheter från processerna.
Arena Bygga Skola genomförs 2025 för sjätte gången. Här bild från ett tidigare tillfälle samt från Handelshögskolan där konst, rum och bildning hänger ihop.
Delarna som blir en helhet
DEL 5 · 16 OKTOBER:
Arena Bygga Skola 2025 – hållbarhet och bildning
Arena Bygga Skola är en heldagskonferens där ca 150-200 personer deltar. Dagen är en blandning av korta föreläsningar kring aktuella frågor och diskussioner mellan deltagarna. Fokusfrågorna för 2025 kretsar kring hållbarhet, materialval och om hur konst och rumsdesign kan bli en katalysator för bildning.
PROGRAM DEL 5:
Träff IRL i Stockholm, heldag 16 oktober:
Programmet presenteras tidig vår 2025.
Minnebergsskolan i Arvika besöker vi på IRL-träffen.
Delarna som blir en helhet
DEL 6 · 18-19 NOVEMBER:
Förvaltning och utveckling
Hur tar vi hand om en skola på bästa sätt? Oavsett om den är gammal eller ny behöver den förvaltas och i den bästa av världar utvecklas.
PROGRAM DEL 4:
Webinarium 1, den 4 november klockan 9.00-10.30:
Om att förvalta en skola – en genomgång av olika modeller, ekonomi och dialog med verksamhet.
Webinarium 2, den 13 november klockan 13.00-14.30:
Hur kan vi utveckla de skolor och skolgårdar vi har? Vi får lyssna på två olika exempel.
Träff IRL i Värmland och norska Kongsvinger, heldagar 18-19 november:
Vi gör studiebesök och diskuterar kring delens teman – förvaltning och utveckling. Studiebesök på skola och förskola i Karlstad, Hammarö, Arvika och Kongsvinger i Norge. Vi ser även en förskolgård där man tänkt lite extra.
Anmälan och deltagaravgift
Deltagaravgift: 21 500 kr + moms för medlemmar i Forum Bygga Skolas nätverk (25 500 kr + moms för övriga). Föreläsningar, studiebesök, logistik och måltider på IRL-träffarna ingår. Deltagaravgiften till 2025 års Arena Bygga Skola som äger rum den 16 oktober i Stockholm ingår också. Resa och boende till IRL-träffarna ordnar du med själv.
För anmälan: maila till magnus@byggaskola.se, gärna innan årsskiftet.
Har du möjlighet att endast delta på en av delarna är det möjligt givet anmälningsläget. Har deltagare förhinder till någon av träffarna kan den ersättas med annan person/kollega.
Examination? Programmet avslutas inte med någon examination – men diplom delas ut om man deltar på minst 75% av programmet. Lärandet sker genom att läsa inför träffar, diskussioner och workshops med övriga deltagare och de personer vi träffar samt intryck från studiebesök och föreläsningar.