Steg 4. Ekonomi

 Vad kostar en skola? Hur kan man räkna? Och varför är valet av upphandlingsform så viktigt?

Det här är ett arbetsdokument och meningen är att utveckla innehållet på den här sidan till ett färdigt dokument som utgör Steg 1. Vision i verktyget.
Mejla din feedback till:
feedback@byggaskola.se

Är det alltid billigare att bygga en stor skola? Vad är minimum i en skolsatsning och vad kostar det att satsa extra allt?

Hur räknar ni? Om ni gör en livscykelkostnadsanalys – hur ser den ut?

Hur ser de olika alternativen kring upphandling ut? Hur säkerställer ni att det ni vill få med verkligen finns med i upphandlingen?

Här samlar vi några av de frågor kring ekonomi och upphandling som är viktiga att ställa sig och tips på läsning och annat för att ni ska hitta era svar.

4:1 Vad kostar en skola?

Det går att räkna ut en snittkostnad för en ny skola och vad det kostar för en skolplats. Men det är ofta att jämföra äpplen och päron.

Frågor att ställa sig:

FORSKNING:

Lorem ipsum dolor sit amet →
En bra genomgång av hur Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt

4:2 Hur ser en LCC-analys ut?

Ett skolhusprojekt är ju mer än ett byggprojekt. Hur ser investeringen ut på både kort och lång sikt? Hur kan man göra en LCC-analys?

Frågor att ställa sig:

TIPS:

Stockholms Stad har utvecklat ett prognosverktyg som dels visar på den totala kapaciteten men även kan räkna om olika typer av ytor för att mer rättvist jämföra mellan skolor. De delar gärna med sig av sina erfarenheter.

4:3 Vem ska äga och förvalta skolan?

Frågan vem som ska äga skolfastigheten är viktig att ställa sig. Vilka frågor styr ert beslut?

Frågor att ställa sig:

FORSKNING:

Lorem ipsum dolor sit amet →
En bra genomgång av hur Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt

4:4 Vilken är rätt upphandlingsform för er?

Vet ni redan exakt vad ni vill ha? Eller vill ni samarbeta med olika aktörer som kan vara med och bidra till projektet? De och andra saker styr vilken upphandlingsform som är vettigast för er.

Frågor att ställa sig:

FORSKNING:

Lorem ipsum dolor sit amet →
En bra genomgång av hur Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt

4:5 Vad kan man vinna på att satsa extra allt?

Ett fungerande skolhus kan se ut på många olika sätt. Men investeringen kan se väldigt olika ut vad gäller materialval, inredning, digitala verktyg, storlek på idrottshall, olika samlingsytor mm. Vad ligger bakom era olika val?

Frågor att ställa sig:
Hur mycket satsar ni på att kompetenshöjande skolans personal – så att den vet hur det nya huset är tänkt ska fungera?

FORSKNING:

Lorem ipsum dolor sit amet →
En bra genomgång av hur Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt

This is a unique website which will require a more modern browser to work!

Please upgrade today!